måndag 18 januari 2010

Blir bara roligare och roligare att samla.


På måndag är det dags, ska till Örebros trolleriklubb och prata om bollvaser! Ska bli riktigt skoj. Mitt samlande av just bollvaser blir bara roligare och roligare. Mötena och alla jag får träffa under mitt samlande är så kul! Och vilka bra böcker jag har läst extra noga nu inför seminariet på måndag, jag läser och läser...

I boken "Sports and pastimes" från 1676, beskrivs bollvasprincipen för första gången. Och en textrad jag hittade igår säger mycket om magi - "för den som inte vet hemligheten är det här ett mycket bra trick!", klockrent!

"Jag såg en som gjorde det här. Folk skrek att han var en häxa, och hade han inte visat hur tricket gick till, så hade han blivit utkastad från andra våningen."

I boken finns också en av dom första annonserna för trollerirekvisita:

"The egg box, melting-box, globes, balls, the wooden bell and many other things in this nature, are made and sold by Mr. Rob Spooner, ivory turner, at the Achorn in the Long-walk, between Christ Church and the Lame-Hospital."

"Sports and pastimes" är ett nytryck av originalet från 1676. 300 numrerade och signerade kopior. Min är kopia 52.

Sen ska jag till Nyköping på fredag för ytterligare laddning inför måndagen.
+ att Martinka har auktion, får se om det blir några bud.

Mycket händer just nu med mitt samlande, härligt!